Home > Events > [PL] IT Academic Day – Sosnowiec

[PL] IT Academic Day – Sosnowiec

December 1, 2009 Leave a comment Go to comments

Co roku, od listopada rozpoczyna się zimowy cykl konferencji IT Academic Day trwający do połowy grudnia. Konferencje te organizowane przez Grupy.NET odbywają się na różnych uczelniach w kraju i przeznaczone są dla firm, studentów i osób zainteresowanych, czy pracujących w branży IT.

Cykl konferencji otworzył ITAD na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach mieszczący się w Sosnowcu (nazwa jest poprawna). Tak się złożyło, że na zaproszenie Łukasza Strąka (organizatora) miałem tam poprowadzić spotkanie na temat Visual Studio 2010. Tak się złożyło, że mój wykład był pierwszym wykładem w zimowej edycji ITADu 2009.

Na samym początku zadziwiła mnie frekwencja – cala była prawie pełna (około 90% miejsc zajętych) już na pierwszym spotkaniu. Były to osoby od uczniów szkół średnich, przez studentów po profesjonalistów IT.

Tak jak już wcześniej napisałem – prowadziłem sesję podczas której omawiałem VisualStudio 2010. Zajmując się Visual Studio od wersji beta 1, z której nie byłem w żaden sposób zadowolony pod względem wizualnym jak i funkcjonalnym, miałem już niejakie doświadczenie z tym IDE. Na szczęście złożyło się, że na parę tygodni przed konferencją, pojawiła się wersja Beta 2, która stała się już wersją bardziej stabilną, jak i lepiej wyglądającą. Nie znaczy to jednak, że jest idealna, ponieważ paru moim znajomym namieszała trochę w systemie. Ja miałem takie szczęście, że wszystko co mnie interesowało działało sprawnie.

Mottem przewodnim w mojej konferencji (nie opisanym w temacie) było zarządzanie cyklem życia oprogramowania (Application Lifecycle Management) przy pomocy VS 2010, z naciskiem na część programistyczną. Celem prezentacji było pokazanie w jakim stopniu VS 2010 wspomaga i spełnia wymagania w tworzeniu i utrzymaniu aplikacji.

sosnowiec2009 Pierwsza część opisywała w pewien sposób przeszłość VS oraz przedstawiała w jaki sposób VS wypełniał ALM. Druga część przedstawiała strukturę nowego IDE, jego podział na wersje i licencjonowanie – tutaj jest duży plus w stronę VS 2010 – w końcu nie ma takiej schizofrenii na Architecture, Development czy Test Edition. Kolejna część składała się już z prezentacji samego IDE. No i tutaj zaczęły się schody :) Nie mam zwyczaju nagrywania prezentacji i puszczania jej podczas pokazów (chociaż czasami jest to konieczne), ale tutaj pomyślałem, że warto lepiej pokazać coś na żywo. Przedstawiłem wszystkim możliwość debugowania, w tym i historycznego (znane jako IntelliTrace). W tym obszarze jest olbrzymi postęp. Możliwość cofania się w punktach debugowania, śledzenia całości ‘na żywo’, a nie poprzez StackTrace umila ten niechciany proces. Do tego dochodzi wielowątkowość. Każdy (nowy) komputer posiada minimum dwa rdzenie. Aplikacje starają się wykorzystać w coraz większym stopniu potencjał leżący w wielowątkowości. Niestety od strony programisty wciąż wygląda to nieciekawie, głównie podczas debugowania. Połączenie Visual Studio 2010 i .NET 4.0 umila każdemu programiście programowanie aplikacji wielowątkowych (np. poprzez Taski), co więcej dzięki temu, że VS10 zostało utworzone poprzez WPF, umożliwione jest wyświetlenie w postaci drzewa wątków i śledzenie ich poprzez kliknięcia. W dalszej części pokazywałem jak fajny jest C# 4.0, a głównie jego ‘optional & named Parameters’ oraz czym jest język F# na przykładach. Co więcej, F# stał się integralną częścią całego IDE. Aby pokazać także, w jaki sposób VS10 wypełnia poszczególne etapy ALM pokazałem możliwość tworzenia diagramów UML (projekowanie) oraz testowanie interfejsu (testowanie). Jak zawsze, nie zawsze wszystko idzie zgodnie z planem – pojawiło się kilka wpadek, podczas których nie było wyjścia, lub nie dało się tego w prosty sposób ominąć. Nagle, nie mogłem utworzyć aplikacji wykorzystującej nowy interfejs użytkownika w Windows 7. Za każdym razem pojawiał się błąd.

Cały pokaz zakończyłem domysłem (bądźmy bardziej pro i powiedzmy, że wysunąłem hipotezę), co nowego pojawi się w kolejnej odsłonie Visual Studio 2012?. W tej chwili nawet przyszło mi do głowy, że można utworzyć zakłady – co powstanie z sukcesem – VS 2012, czy Euro 2012 :)

Jeżeli chodzi o miasto, niestety nie miałem okazji zwiedzić, jedynie główne ulice. Od razu jak przyjechałem na miejsce, skojarzyłem Sosnowiec z Sopotem. Może uzdrowiska tam nie ma, ale miasta Katowice-Sosnowiec-Dąbrowa Górnicza są swego rodzaju Trójmiastem Południa (Gdańsk-Sopot-Gdynia).

Dla zainteresowanych umieściłem prezentację. Zdjęcia z całego spotkania znajdują się na SkyDrive Łukasza.

  1. No comments yet.
  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

