Home > Uncategorized > [PL] IT Academic Day – Kraków

[PL] IT Academic Day – Kraków

December 15, 2009 Leave a comment Go to comments

Czas rozpocząć opis kolejnej konferencji, podczas której byłem prelegentem. Tym razem temat “Windows 7 dla programistów” przedstawiałem na Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Dla mnie była to konferencja – All in One Day – czyli wyjechałem i przyjechałem do domu tego samego dnia.

Na zaproszenie Kingi Sysiak – lidera grupy .NET w AGH – swoją prelekcję odbyłem 30 listopada. Mając w miarę normalny dojazd udało mi się dojechać na miejsce już na dwie godziny przed wystąpieniem. Tak jak już wcześniej pisałem, mój wykład był przeznaczony głównie dla programistów Windows 7. Miałem pewien problem odnośnie tematu. Windows 7 bardzo dużo wnosi nowych rzeczy. Od interfejsu, po bezpieczeństwo, aż do komunikacji. Trudno było mi wybrać, co by tutaj przedstawić publiczności z tak obszernego materiału.

Pracując w Banku, pomyślałem, aby przedstawić coś co się przydaje, czy też, coś co ułatwia mi pracę w domu. Po nieprzespanych nocach, podczas których dumałem co dać, a co wyrzucić postanowiłem pozostawić następujące zagadnienia:

Przedstawić krótką historię Windowsa, możliwościach wirutalizacji, interfejsie, federated search oraz powershellu. Dlaczego akurat te tematy, a nie inne? Sprawa jest prosta.

Historia Windows – pozwala zobaczyć pewien styl i postęp informatyki pod względem samego wyglądu systemu jak i funkcjonalności. Tutaj była mała wpadka. Odpalając Windows 1, cały system mi się zawiesił. Był to dla mnie niemały szok, tym bardziej, że był to mój pierwszy zwis systemu :), a przedtem nabijałem się z Billa, jak na prezentacji zawisł mu Windows 98. Po pewnych walkach udało mi się postawić system na nowo – już nie odpalałem Windows 1. Przeszedłem do pokazania W2 i W3.11. Można było zauważyć, że średni czas powstawania nowego systemu wynosił 3 lata, a zmiany w samym interfejsie jak i funkcjonalności był ogromny.

Kolejna rzecz, która może się przydać w codziennym programowaniu była możliwość wirtualizacji. Wirtualizacja – temat rzeka – pokazałem jednak jak można utworzyć i załączyć wirtualny dysk twardy, którego rozmiar może sięgać prawie 2TB. Co możemy na tych dyskach robić? Odpowiedź prosta – możemy instalować i testować programy, które chcemy wdrożyć. Dysk jest plikiem, przez co możemy łatwo nim manipulować. (np. utworzyć kopię pliku i ją odtworzyć). Nie musimy także obawiać się, że system nam nie wstanie, bo program zniszczył nam cały system. Dodatkowo możemy uruchomić system podczas startu systemu, tak, że ładuje się z wirtualnego dysku.

Interfejs Widnows 7 – oprócz sposobu wyświetlania okien wprowadza nam wiele dodatkowych funkcjonalności. Miniatrurki okien, Jump Listy, API Ribbon. Oj, można by tutaj wymieniać i wymieniać. Zdecydowana większość jest jednak pisana natywanie, bez możliwości pisania w C#. Istnieją jednak biblioteki, które pozwalają na użycie C# przy pisaniu tego typu aplikacji.

Federated search – jest to temat, który dzięki swojej prostocie i możliwościach pozwala na osiągnięcie fajnych efektów i rozwiązań. Komunikacja za pomocą XML, integracja z systemem (Explorerem) pozwala na łatwe wyszukiwanie elementów na zdalnych maszynach. Dzięki możliwości dodawania metadanych, czy też informacji o multimediach, możemy szybko nasze wyniki podejrzeć. Wygląda to tak, że mając eksplorator Windowsa możemy wyszukiwać pliki znajdujące się na serwerach, do których nie mamy dostępu. Przykładem mogą być usługi Flickr czy DevianArt – nic jednak nie stoi na przeszkodzie, aby utworzyć sobie na swojej stronie interfejs pozwalający na tego typu wyszukiwanie.

Powershell – niestety temat został zakończony w połowie, ze względu na brak czasu (czas, ponad 75 minut) szybko minął. Udało mi się jedynie pokazać, jak wygląda PowerShell, omówić zasadę wymiany danych (obiektową zasadę wymiany danych), operowanie na plikach. Niestety, co zostało niepowiedziane, to możliwość zdalnej komunikacji i wykonywania poleceń – mimo, że miałem ze sobą sprzęt w postaci Routera i wirtualnej maszyny, nie byłem w stanie zdalnie wykonać poleceń. Temat jest na prawdę miły. Powershellem interesuję się więcej, a czasami mniej od ponad dwóch lat. Od tamtego czasu ‘muszelka’ stała się miłym i potężnym narzędziem. Polecam szczególnie osobom, którym brakuje linuksowych poleceń czy basha pod windowsem, tylko uprzedzam, wymiana danych pomiędzy potokami odbywa się obiektowo nie bitowo!

Podsumowując. Udział w ITADzie na AGH  był kolejnym miłym zaskoczeniem, pod względem ludzi, jak i miejsca nie mówiąc już o samym Krakowie.

materiały

  1. No comments yet.
  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

