Home > Events, IE, Web > [PL] #HTML5 Day na Uniwersytecie Gdańskim – 30 V 2011

[PL] #HTML5 Day na Uniwersytecie Gdańskim – 30 V 2011

30 maja 2011 na Uniwersytecie Gdańskim odbyła się konferencja poświęcona HTML 5. Spotkanie współorganizowane było przez Grupy .NET z Politechniki Gdańskiej i Uniwersytetu Gdańskiego i podzielone było na kilka prelekcji związanych z HTML 5. Dwa spotkania były prowadzone przez Goyello, spośród których jedno z nich było prowadzone przezemnie. W tym poście chciałbym krótko opisać to spotkanie przedstawiając zakres mojej prezentacji.

Moja część rozpoczęła się o godzinie 11:30 – tuż po zakończeniu prezentacji kolegi – Przemka. Na sali, mimo skwaru (na zewnątrz było słonecznie i około 25C) znajdowało się kilkadziesiąt osób (przyznaje się, że nie liczyłem, ale wydawało się sporo). Wielki szacun należał się dla wszystkich, którzy tego dnia przybyli – zamiast wypadu na plażę przyszli posłuchać jakiegoś dziwaka. Przyznaje się, że była to jedna z cięższych prezentacji prowadzonych przezemnie. Trudno było mi uzyskać esencję, którą bym mógł przekazać słuchaczom – o HTML5 w ostatnim mówiło się wiele – jednak zaryzykowałem i prezentację poprowadziłem łamiąc większość zasad poprawnego prezentowania. Mój porywający temat “WebDeveloper – Yesterday, Today, Tomorrow” zawierał kilka podbloków tematycznych, opisujących i przedstawiających:

  • Test stron – dla prezentacji przygotowałem test kilku popularnych stron. Przeanalizowałem liczbę kodu JavaScriptu wewnątrz i na zewnątrz strony HTML jak i liczbę reguł CSS definiujących styl strony. Cały test pokazywał między innym prędkość ładowania strony i sposób tworzenia stron.
  • SVG – omawiałem między innymi sposób posługiwania się SVG – od strony JavaScriptu jak i od strony samego definiowania. Przykład oparłem na zdefiniowaniu zwykłego i prostego koła, a następnie utworzedniu zegara tarczowego w HTMLu (niebawem na ten temat pojawi się kolejny post)
  • Canvas – podbnie jak przy SVG, także i tutaj omówiłem to na przykładzie. Demo polegało na wyświetlaniu filmu łącząc atrybuty Canvas z Video, a także manipulując obraz przed jego pokazaniem (przykład też zostanie dokładniej opisany w innym poście)
  • WebSocket – ten fragment omawiał pokrótce zasadę obecnej komunikacji pomiędzy przeglądarką a serwerem, a także nowym sposobem, który wraz z HTML5 pojawi się we wszystkich przeglądarkach. Przykład oparty był na utworzeniu prostej usługi w WCF (z kanałem websocketowym) i wykorzsystaniu jej jako serwera informującego przeglądarkę (klienta) o aktualnej godzinie (to serwer informował przeglądarkę o godzinie, a nie przeglądarka odpytywała serwer)
  • JavaScript – niestety na ten przykład nie wystarczyło zbyt wiele czasu. Część ta poświęcona nie była, tak jak by mogło się wydawać, JavaScript 5 Strict Mode, a jedynie dwóm frameworkom – Rx oraz Knockout – z pewnością coś więcej pojawi się za jakiś czas.

Wszystkie bloki wzbogacone były także kilkoma radami, dobrymi praktykami, które warto wziąć pod uwagę tworząc stronę. Niektóre rady, czy wskazówki mogły wydawać się oczywiste, czy nawet dziwne, jednak po analizie stron i kodu warto było to przedstawić na prezentacji. Myślę, że tego typu spotkania są idealnym miejscem i momentem na dyskusję/wymianę opinii i dzielenie się wiedzą – z niecierpliwością czekam na kolejne tego typu spotkanie.

Link do prezentacji : http://www.slideshare.net/marcindembowski/html5out

  1. No comments yet.
  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

